Viisi vuorovaikutusvinkkiä pienyrittäjälle

Viisi vuorovaikutusvinkkiä pienyrittäjälle

Pienyrittäjänä menestymistä ei ratkaise pelkästään oman alan ammattitaito. Tekemisen perustan tulee toki olla ammattiosaamisessa ja tekniikan hallitsemisessa, mutta polku jää pahasti kesken, jos vuorovaikutus töksähtää. Kyse kun ei ole pelkästään asiakkaan kivasta kokemuksesta, vaan myös pienyrittäjän toimeentulosta.

Taannoin yllätyin itse aika lailla siitä, että isoin haaste keittiökaappien uusimisessa eivät olleetkaan käytännön ratkaisut vaan vuorovaikutukselliset haasteet. Lähdin kyselemään tarjouksia keittiökaapeista parista pienemmästä keittiöfirmasta, koska tavoitteena oli toteuttaa remontti kohtuullisella budjetilla.

Ensimmäinen yritykseni oli tunnustella, ovatko ajatukseni ylipäätään järkeviä, mitä kaikkea pitäisi osata ottaa huomioon ja millaisissa budjettiraameissa suunnilleen liikutaan. Yritys jäi lähinnä yksinpuheluksi. Olisin tässä vaiheessa kaivannut erityisesti hyviä ratkaisuehdotuksia ja avointa vuorovaikutusta. Myymälässä paikalla ollut yrittäjä vaikutti kyllä kuuntelevan, mutta vastakaikua en valitettavasti saanut paria yksittäistä ynähdystä lukuun ottamatta. Muutamaan suoraan kysymykseen sain nipin napin puristettua välttelevän vastauksen. Minulle jäi käynnistä tyhjä, typertynyt ja hämmentynyt olo.

toa-heftiba-4xe-yVFJCvw-unsplash

Seuraavasta paikasta sitten löytyikin pitkän linjan kokemusta ja varmasti myös laadukasta osaamista. Haasteeksi muodostui tällä kertaa se, että mestari itse ei muistanut saati halunnut kuunnella minua ollenkaan. Hän saneli hyvin jämäkästi, miten homma tulee toteuttaa, ennen kuin olin saanut mahdollisuutta kertoa, mitä toivoisin. Sain suunvuoron, kun tiukasti sitä vaadin, mutta kohtaaminen oli silti lannistava ja jyräävä. Tuntui siltä, että omat ideani omasta keittiöstäni olivat varmastikin vääriä.

Kolmannella kerralla onnisti. Kyseisen keittiöfirman omistaja oli ammattitaitoinen ja arvostava. Hän kuunteli ajatuksiani, teki ehdotuksia ja perusteli asiat osaavasti. Kommunikaatiovaikeuksien sijaan pääsimme keskittymään itse asiaan. Vuorovaikutuksessa ei ollut mitään ylitsevuotavaa mutta kaikki tarpeellinen. Käydyn keskustelun jälkeen olo oli ristiriitainen ainoastaan, koska mietin, valitsenko edullisemman ja tavallisemman vai hinnakkaamman ja kauniimman ovimallin kaapistoihin.

Keittiöremontin budjetti muuten pysyi lopulta melkein raameissa. Niihin uusiin, kalliimpiin ja kauniimpiin, keittiökaappeihin ja katon rajaan asennettuihin yläkaappeihin olen vallan tyytyväinen. Olen iloinen myös siitä, että osasta kalusteita ei tehty kiinteitä, kuten alkuperäinen ajatukseni olikin. Nyt voin yhden seinustan osalta pyöräyttää järjestyksen helposti uuteen malliin. Kyseisestä firmasta jäi hyvä maku, joten suosittelen yritystä muillekin.

toa-heftiba-4xe-yVFJCvw-unsplash

Viisi vinkkiä pienyrittäjälle vuorovaikutuksen maailmaan

  1. Kuuntele ja arvosta asiakkaasi toiveita, mutta uskalla myös tarvittaessa olla eri mieltä ja tarjota perusteltuja vaihtoehtoja. Jätä valinta kuitenkin viime kädessä asiakkaalle etenkin, kun kyse on makuasioista.

  2. Ilmaise osaamisesi rohkeasti ja perustele ehdotuksesi asiakkaalle, ystävällisetsi ja ymmärrettävästi. Varo ammattijargoniin uppoamista!

  3. Hinnoittelun tulee olla sopiva, mutta monessa asiassa kokonaisuus ratkaisee. Usein erottavana tekijänä on onnistunut asiakaspalvelu.

  4. Tunnista oma luontainen tapasi toimia – sen vahvuudet ja kompastuskivet. Opettele myös tunnistamaan erityyppisiä ihmisiä ja heidän vuorovaikutuksellisia tarpeitaan. Sujuva vuorovaikutus ja yhteistyökykyisyys ovat opittavia taitoja siinä missä muutkin työelämän taidot.

  5. Sijoita oikeat ihmiset oikeille paikoille. Jos nautit omassa rauhassa työskentelystä tai et muuten ole vahvimmillasi asiakkaiden kohtaamisessa, voi joku toinen hoitaa kaupat kotiin sinua tehokkaammin.
Asiakkaan ja ostajan näkökulmasta tärkeää on osaamisen lisäksi luotettavuus, sopiva hinnoittelu, vuorovaikutustaidot ja onnistunut tuotevalikoima. Menestyneeseen bisnekseen tarvitaan nämä kaikki.

Vieraileva asiantuntija-artisti:

Niina Reina

Asiantuntija
Peili Consulting Oy

Haluatko kehittää vuorovaikutustaitojasi yrittäjänä ja kehittyä myyntityössä?

InnoPopin kautta saat Peili- valmennukset: Lue lisää

 

Lue tästä lisää kolumneja

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.